You are here
Home > Zabava - Zanimljivosti > Damien Hirst ili kontroverzija u ljudskom obliku

Damien Hirst ili kontroverzija u ljudskom obliku

U srijedu, 22. studenog, učenici mješovitih razreda gimnazijskog usmjerenja te 4. razred elektrotehnike posjetili su Veneciju te izložbu Damiena Hirsta.
Kako je o samoj Veneciji već pisala moja kolegica Eliza (članak možete pročitati ovdje!), ja ću se osvrnuti na umjetničku stranu našeg izleta – Damiana Hirsta.

„Blago s brodoloma Nevjerojatnog“ naslov je izložbe najbogatijeg umjetnika današnjice.

Motiv kojega umjetnik proteže kroz cijelu izložbu jeste taj da “Vjerovati u nešto, važnije je i značajnije od istine same”, te da je tanka nit koja dijeli iluziju od stvarnosti.

Damien je želio rekreirati te gledatelje uvjeriti kako su skulpture i djela zapravo sa brodoloma jednog antičkog broda nazvanog „Nevjerojatno“, u što bi gledatelj i povjerovao jer je umjetnik stvorio tako uvjerljivu priču, no kada prati izložbu, posjetitelja ipak razum ne dopušta da u potpunosti povjeruje u tu priču jer u skulpturi faraona sa „pirsom“ na bradavici pronalazi lice Pharrellla Williamsa, u božici Rihannu, među antičkim kacigama i noževima kacigu iz najpoznatije igrice te isti takav mač. Kako su onda ti predmeti tisućljećima stari? Nikako, jer nisu. Umjetnik ih je dugogodišnjim radom sam izradio.

Naime, Damien replicira neka već dobro poznata umjetnička djela, no dajem im moderan štih, pretvara faraone u pop pjevače, božice u modele današnjice.

Kako bi Damien rekao „Negdje između laži i istine leži istina“.

Ako niste upoznati sa radom Damiena Hirsta, jednog od najkontroverznijih umjetnika uopće, dati ću vam jedan kratki opis nekih njegovih djela.

Što kažete na pravo truplo krave sačuvano u formaldehidu, ili prepolovljeno tijelo teleta u formaldehidu? Ili pak na njegovo djelo „Nemogućnost smrti u umu nekog živog“ gdje je umjetnik u formaldehid smjestio veliku psinu?

Volite leptire?
Damien se pobrinuo i za to – u svoja je djela umetnuo stotinjak pravih leptira!

No, on na životinjama ne staje, naime ljudsku lubanju odrasle osobe iz 18. stoljeća ukrasio je sa 8 601 dijamantom, a nazvao ju je „Za Božju ljubav“.

No ipak, jedno od najkontroverznijih djela Damiena upravo je još jedna lubanja, ovoga puta lubanja malog djeteta ukrašena sa 8 000 dijamanata, koju je nazvao „Zaboga“ („For Heaven’s Sake“).

.

Zasigurno je jedan od najkontroverznijih umjetnika današnjice, jedan od najbogatijih i najsmjelijih umjetnika današnjice, no Damien je po mom skromnom mišljenju genijalac.

Ne samo da propitkuje i bocka granice moralnog već se i poigrava sa već tvrdo ustaljenim konceptima vremena i postojanja, ali i stvarnosti.

Zašto nam je neugodno gledati morskog psa, mrtvog, u formaldehidu? Znamo da je mrtav, no izgleda tako živim. Strah nas je jer je on živ u našoj svijesti, zato je autor i nazvao djelo „Nemogućnost smrti u umu nekog živog“ – jer on jeste mrtav, ali u isto vrijeme je tako živ.

Je li moralno lubanju djeteta ukrasiti sa dijamantima? Mnogim ljudima nije. No opet, to je naša stvarnost, smrt je neizbježna i ne bira ni mlade ni stare, ona jednostavno uzme, a Damien to zna.

Izložba koja je još uvijek otvorena u Veneciji nije kontroverzna, ali je zbunjujuća u tolikoj mjeri da svaki posjetitelj koji ju pomno pogleda iz nje izađe ne znajući što je stvarnost, a što iluzija.

Na kraju krajeva, i sam Damien poručuje kako je sve u što se sami uvjerimo – stvarno.

Nije li cilj umjetnosti na ovaj ili onaj način pokazati koliko je krhka naša „stvarnost“ te koliku moć imamo nad njome?

Pa, što je onda VAŠA stvarnost?

 

Prava na fotografije s izložbe „Blago s brodoloma Nevjerojatnog“ pripadaju Leonardi Vuksan.

 
Top